uz-logo-pion-2.png

Aktualności

Nowe laboratorium SECO/LAB oficjalnie otwarte!

08.03.2024
Wpis może zawierać nieaktualne dane.

6 marca 2024 r. w nowej hali laboratoryjnej Uniwersytetu Zielonogórskiego przy ul. Szafrana 25 (bud. A-9) zostało otwarte laboratorium SECO/LAB. Uroczystość zorganizowano w ramach Dni Otwartych Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Zielonogórskiego.

W uroczystości wzięli udział: dr hab. inż. Maria Mrówczyńska - wiceminister nauki i szkolnictwa wyższegoMarcin Czaja - dyrektor Departamentu Organizacji Uczelni, Kształcenia i Spraw Studenckichprof. dr hab. Wojciech Strzyżewski – rektor Uniwersytetu Zielonogórskiego, Sławomir Woźniak – prezes Seco/Warwick, prof. dr hab. inż. Justyna Patalas-Maliszewska – prorektor ds. współpracy z gospodarką Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz pracownicy Instytutu Inżynierii Mechanicznej Uniwersytetu Zielonogórskiego, wiceprezydent miasta Zielona Góra – Dariusz Lesicki oraz zaproszeni goście związani z Wydziałem Mechanicznym UZ.

Nowe laboratorium jest efektem wieloletniej współpracy pracowników Instytutu Inżynierii Mechanicznej z firmą Seco/Warwick: - Prowadzimy współpracę już od wielu lat. To laboratorium było naszym marzeniem, aby wspólnie z Uniwersytetem Zielonogórskim stworzyć miejsce, w którym studenci będą mogli połączyć wiedzę teoretyczną z praktyką. Ćwicząc w jaki sposób, połączyć automatykę z mechatroniką, ale również aplikować na konkretne urządzenie i rozwiązania techniczne. Są to piece przemysłowe, które są produkowane przez naszą firmę i dzięki połączeniu on-line z naszym laboratorium w Świebodzinie, gdzie piece są zainstalowane studenci będą mogli łączyć się z tymi urządzeniami i oglądać jak są prowadzone procesy obróbki cieplnej – podsumował Sławomir Woźniak – prezes Seco/Warwick.

Współpraca pomiędzy SECO/WARWICK, a Uniwersytetem Zielonogórskim rozpoczęła się blisko 10 lat temu. W 2021 roku został zakończony wspólny projekt dotowany pt. „Autonomiczny system monitorowania i przetwarzania parametrów pracy pieca wgłębnego dla potrzeb Industry 4.0 w procesach nawęglania niskociśnieniowego”. Uzyskane rezultaty projektu mogą być wykorzystywane w wielu gałęziach przemysłu, w tym w sektorze energetyki odnawialnej. SECO/WARWICK i Uniwersytet Zielonogórski współpracują również ze sobą w ramach międzynarodowej siecią innowacji SUPRA, którą tworzy społeczność partnerów przemysłowych i badawczych z zakresu technologii produkcji. Obecnie, zarówno SECO/WARWICK jak i Uniwersytet Zielonogórski skupiają się na promowaniu wśród studentów praktycznej wiedzy i umiejętności z zakresu automatyzacji procesów przemysłowych, stąd m.in. pomysł na stworzenie SECO/LABu.

- Uniwersytet Zielonogórski dzięki środkom, które pozyskał w ramach Regionalnej Inicjatywy Doskonałości był w stanie wyposażyć to miejsce, czyli halę laboratoryjną, głownie pod potrzeby kierunków technicznych i dyscyplin inżynieryjno-technicznych. Jest to duża rzecz dla Uniwersytetu, a przede wszystkim ważne jest to, że następuje dalsze doposażanie hal laboratoryjnych, dzięki temu, że bardzo mocno rozwinięta jest współpraca z przedsiębiorcami. Dzisiaj otwieramy Seco/Warweck ale wcześniej mieliśmy KGHM, który też wspomógł nas w tworzeniu laboratoriów - podkreśliła Maria Mrówczyńska - wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego i dodała: -  Ministerstwo jest ukierunkowane na to żeby wspomagać nie tylko duże uczelnie, ale też by wspierać średnie i małe uczelnie, które są siłą regionu. Pamiętajmy o tym, że taka uczelnia jak Uniwersytet Zielonogórski jest kuźnią kadr dla całego regionu. Kształci, ale też prowadzi badania dla przedsiębiorców. Jest to ważne dla mieszkańców województwa lubuskiego i Zielonej Góry.

SECO/WARWICK, dzięki współpracy z nauką może tworzyć i wdrażać innowacje produktowe, a także uczyć nowe pokolenie innowatorów, którzy w przyszłości będą zmieniać świat na lepsze. Praktyczne umiejętności zdobyte przez studentów zielonogórskiej uczelni mogą być zapłonem wspaniałych pomysłów i wynalazków. Jak tłumaczy prof. dr hab. inż. Justyna Patalas-Maliszewska – prorektor ds. współpracy z gospodarką Uniwersytetu Zielonogórskiego: – Dla studentów jest to ogromna szansa dostępu do najnowocześniejszych technologii, które są wykorzystywane w przemyśle. Student będąc na danym kierunku kształcenia, uczestnicząc w zajęciach dydaktycznych ma bezpośrednią możliwość korzystania z tych technologii. Nauczenia się, zyskania faktycznych kompetencji, które potem są przydatne w przemyśle. Jesteśmy w laboratorium mechatroniki i tradycyjnego utrzymania ruchu, a zatem zarówno dostępu do obróbki cieplnej, do pieca, którego widzimy zdalnie i możemy obserwować jego działanie w trybie rzeczywistym. Za pośrednictwem wysoko zaawansowanych sensorów, systemów informatycznych, pozyskujemy dane, dzięki którym możemy widzieć i reagować w sposób predykcyjny, czyli zanim np. taka awaria pieca nastąpi.

Galeria zdjęć